Tässä on uusi kuva, jossa on Volkswagen ID. Buzz -sähköpakettiauto talvimökin pihassa latauksessa. Toivottavasti tämä versio vastaa paremmin toiveitasi. Haluatko vielä jotain muutoksia tai tarkennuksia? Sähköauton akku kapasitetti on maksimoitu

Sähköautoilijan opas talveen: Näin suojaat autosi akun pakkaselta

Johdanto

Talvi tuo mukanaan monia haasteita sähköautoilijoille, erityisesti akun suorituskyvyn osalta. Kylmät olosuhteet voivat merkittävästi heikentää akun kapasiteettia ja toimintasädettä, mikä tekee talveen valmistautumisesta erityisen tärkeää sähköautoilijoille. Nykyinen akkuteknologia on herkkä lämpötilan vaihteluille, ja kylmyys vaikuttaa akun latausnopeuteen ja energiatehokkuuteen, mikä voi lisätä energiankulutusta ja aiheuttaa käytännön hankaluuksia arjen ajoissa. 

Tässä oppaassa tarjoamme käytännönläheisiä vinkkejä ja parhaita käytäntöjä, joiden avulla voit optimoida sähköautosi akun käyttöä talvella. Tarkoituksena on auttaa sinua suojaamaan akkuasi, vähentämään talven aiheuttamia haasteita ja varmistamaan, että sähköautosi toimii luotettavasti kaikissa olosuhteissa. Näiden vinkkien avulla voit ajaa huolettomammin ja käyttää sähköautoasi tehokkaasti myös talven kylmimpinä päivinä. Voit lukea lisää sähköauton akuston eliniästä täältä.

1. Miksi talvi on haaste sähköauton akulle?

Talven kylmät lämpötilat asettavat sähköauton akulle erityisiä haasteita, jotka vaikuttavat suoraan akun suorituskykyyn ja käyttöikään. Kun lämpötila laskee, akun kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä heikentää akun kapasiteettia ja vähentää auton toimintasädettä. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että sähköautoilijoiden on varauduttava lyhyempiin ajomatkoihin ja lisääntyneeseen energiankulutukseen kylmällä säällä. Akku, joka normaalisti tarjoaisi riittävän toimintasäteen, saattaa talviolosuhteissa menettää kapasiteettiaan merkittävästi, mikä vaikuttaa auton käytettävyyteen arjessa.

Akun lataaminen pakkasessa on myös haastavampaa. Kylmä akku latautuu hitaammin, sillä alhaiset lämpötilat hidastavat latausprosessia. Tämä voi tarkoittaa pidempiä latausaikoja ja tarvetta suunnitella lataukset entistä huolellisemmin, jotta akku on aina riittävästi ladattu ennen ajoon lähtöä. Erityisesti pikalataus saattaa olla vähemmän tehokasta kylmässä, ja lataus saattaa kuormittaa akkua enemmän. Siksi on tärkeää huomioida latausaikataulut ja -tavat talvikuukausina.

Kylmyys lisää myös auton energiantarvetta, sillä akun lisäksi myös matkustamon lämmitys kuluttaa energiaa. Talvella auton sisätilojen lämmitys saattaa vaatia merkittävän osan akun varauksesta, mikä vähentää auton toimintasädettä entisestään. Tämän vuoksi talviajossa kannattaa hyödyntää esilämmitystä, jos mahdollista, ja suosia tehokkaita tapoja säilyttää lämpö matkustamossa, kuten penkkilämmittimien käyttöä. Näin voit varmistaa, että sähköautosi toimii energiatehokkaasti myös talven kylmissä olosuhteissa.

Kylmä sää on erityisen raskasta sähköauton akulle, koska ilman kunnollista esilämmitystä akun kemikaalit liikkuvat hitaasti, mikä vaikuttaa negatiivisesti akun ikään ja suorituskykyyn. Lisäksi suurista lämpötilaeroista johtuva kosteus voi olla merkittävä haitta akustolle. Kun akku lämpenee ajossa jopa noin 40 celsiusasteeseen ja ulkolämpötila on esimerkiksi -30 astetta, akun lämpötilaerot voivat pahimmillaan olla jopa 70 astetta. Tämä synnyttää kondensioita, jotka voivat vaikuttaa haitallisesti akkujen piirilevyihin ja saada aikaan komponenttien hajoamista, mikä voi estää auton käytön kokonaan. Tämä ongelma on erityisesti koskenut vanhempia Teslan malleja, jotka eivät ole suunniteltu yhtä hyvin suurille lämpötilaeroille kuin uudemmat sähköautot. Tätä on kuitenkin mahdotonta täysin välttää millään automerkillä. Tästä syystä talvella esilämmityksen merkitystä ei voi liikaa korostaa akun terveyden ylläpitämisessä ja sen käyttöiän pidentämisessä.

Tesla Model Y ja BMW i4 ovat pysäköitynä jonkun muun laskettelukeskuksen mäen alla. Toivottavasti tämä vastaa odotuksiasi. Tarvitsetko vielä jotain muutoksia tai tarkennuksia? Autojen akut ovat suojattuna

2. Parhaat käytännöt sähköauton akun kannalta talvella

Sähköauton akun suojaaminen talvella vaatii ennakoivaa ajattelua ja käytännöllisiä ratkaisuja, joiden avulla voit minimoida kylmän aiheuttamat haitat. Alla on muutamia keskeisiä vinkkejä, joiden avulla voit pitää akun toimintakunnon mahdollisimman hyvänä talviaikana.

Ensimmäinen tärkeä askel on suojata akku äärimmäisiltä lämpötiloilta. Sähköauto kannattaa mahdollisuuksien mukaan säilyttää lämpimässä tilassa, kuten autotallissa, tai vähintään lähellä latausasemaa. Lataaminen voi auttaa pitämään akun lämpimämpänä, sillä latausprosessin aikana akku tuottaa jonkin verran lämpöä, joka auttaa sen toimintakunnon säilyttämisessä. Talvella myös auton esilämmitys ennen ajoa on suositeltavaa, sillä esilämmityksen avulla akku saadaan optimaalisempaan toimintalämpötilaan, mikä pidentää toimintasädettä ja parantaa akun suorituskykyä.

Toinen tärkeä käytäntö on välttää lyhyitä ajomatkoja, kun se on mahdollista. Lyhyet matkat kuluttavat akkua suhteellisesti enemmän, sillä auton lämmitys vie paljon energiaa lyhyen ajon aikana. Sen sijaan kannattaa yhdistää ajot pidemmiksi kokonaisuuksiksi, jolloin akku ja auto ehtivät saavuttaa optimaalisen toimintalämpötilan ja energiankulutus pysyy tasaisempana. Tämä auttaa myös pidentämään akun käyttöikää, koska akku altistuu vähemmän lämpötilan äkillisille vaihteluille.

Lisäksi kannattaa hyödyntää auton älykkäitä ominaisuuksia, kuten aikataulutettua esilämmitystä ja akun lämmitystä, jotka voidaan aktivoida esimerkiksi mobiilisovelluksen avulla. Nämä ominaisuudet mahdollistavat sen, että sähköauto ja sen akku ovat valmiita käyttöön juuri ennen ajon aloittamista, ilman että joudut odottamaan akun ja matkustamon lämpenemistä kylmässä. Tämä tekee talviautoilusta mukavampaa ja auttaa varmistamaan, että akun kapasiteetti pysyy riittävänä pidemmillekin ajomatkoille myös kylmissä olosuhteissa. Tämän lisäksi kylmyys ei rasita akkua niin paljoa.

3. Talvilataus: Miten ja milloin sähköautoa kannattaa ladata?

Talvella akun lataaminen vaatii hieman erilaista lähestymistapaa kuin lämpimämpinä vuodenaikoina. Oikeanlainen ja helppo latausstrategia voi auttaa vähentämään akun kulumista ja varmistamaan, että se toimii mahdollisimman tehokkaasti kylmissä olosuhteissa. Latauksen optimointi on avainasemassa, jotta akku pysyy toimintakuntoisena ja käyttöikä mahdollisimman pitkänä.

Ensinnäkin on suositeltavaa ladata akku mahdollisimman pian ajon jälkeen, kun akku on vielä lämmin. Lämpimän akun lataaminen on huomattavasti tehokkaampaa kuin kylmän akun, ja latausprosessissa syntyvä lämpö auttaa pitämään akun lämpötilan paremmin optimaalisena. Jos kuitenkin autoa käytetään päivittäin ei akku kerkeä jäätymään yön aikan, joten aamulla tapahtuva lataaminen voi olla myös hyvä tapa varmistaa, että akku on lämmin ennen ajon aloittamista. Erityisesti kylminä päivinä lataus heti ajon jälkeen voi auttaa välttämään akun jäähtymistä liikaa.

Toinen huomioitava asia on lataustaso. Akun lataaminen täyteen ei välttämättä ole aina paras vaihtoehto, erityisesti talvella. Monet sähköautovalmistajat suosittelevat, että akku pidetään noin 80 % lataustasossa, sillä täyteen lataaminen ja sen ylläpitäminen voi aiheuttaa ylimääräistä stressiä akulle. Talvella, kun akku on jo valmiiksi koetuksella kylmän sään vuoksi, on hyvä noudattaa tätä suositusta ja välttää tarpeetonta lataustason ylärajan hakemista, ellei pitkä ajomatka ole välittömästi edessä.

Talviaikaan kannattaa myös suosia hitaampaa latausta silloin, kun se on mahdollista. Vaikka pikalataus voi olla kätevää, se voi rasittaa akkua erityisesti kylmissä olosuhteissa. Tämä vaihtelee autosta riippuen, mikäli autosi on varustettu akunesilämmityksellä, ei hidas lataus ole niin välttämätön, koska auton automaatio lämmittää akun aina optimaaliseen lämpötilaan, kun sitä ladataan. Autoihin joissa ei ole akunesilämmitystä hitaampi lataus mahdollistaa akun lämpenemisen tasaisemmin, mikä vähentää kylmän aiheuttamaa stressiä akulle. Kotilataus tai julkinen normaalitehoinen latausasema on usein paras valinta, kun halutaan säilyttää akun kunto pitkällä aikavälillä. Tämä lähestymistapa auttaa varmistamaan, että akku kestää talven haasteet mahdollisimman hyvin ja tarjoaa riittävän kapasiteetin ajon aikana.

4. Ajaminen talvella: Näin sähköautoilija säästää akun talviolosuhteissa

Talviajo sähköautolla vaatii hieman erilaista lähestymistapaa verrattuna lämpimämpiin vuodenaikoihin. Oikeanlainen ajotapa voi auttaa pidentämään akun toimintasädettä ja parantamaan ajomukavuutta talvella. Tärkeää on myös ymmärtää, kuinka hyödyntää sähköauton erityisominaisuuksia tehokkaasti kylmissä olosuhteissa.

Ensimmäinen vinkki on pitää ajotyyli mahdollisimman tasaisena ja ennakoivana. Äkilliset kiihdytykset ja voimakkaat jarrutukset kuluttavat akkua enemmän, erityisesti kylmissä olosuhteissa, kun akun kemialliset reaktiot ovat hitaampia. Sujuva ajotyyli, jossa vältytään äkillisiltä nopeuden muutoksilta, auttaa vähentämään energiankulutusta ja parantamaan akun tehokkuutta. Lisäksi maltillisen regeneratiivisen jarrutuksen hyödyntäminen voi auttaa palauttamaan osan energiasta takaisin akkuun, mikä on erityisen hyödyllistä talviajossa.

Toinen tärkeä huomio liittyy auton sisätilojen lämmitykseen. Talvella matkustamon lämmitys kuluttaa merkittävästi energiaa, mikä voi lyhentää toimintasädettä. Sähköautossa kannattaakin hyödyntää paikallisia lämmitysjärjestelmiä, kuten penkkilämmittimiä, sen sijaan että lämmittäisi koko matkustamoa. Penkkilämmittimet kuluttavat vähemmän energiaa ja voivat tehdä ajamisesta miellyttävämpää ilman, että akun varaus kuluu tarpeettomasti.

Lisäksi on hyvä käyttää ajon ennakkosuunnittelua hyödyksi. Ajamalla hieman hitaammin ja ennakoimalla liikennetilanteita voit vähentää energiankulutusta ja välttää tilanteet, joissa tarvitaan suuria kiihdytyksiä tai jarrutuksia. Talvella on myös suositeltavaa pitää matkanopeus maltillisena, sillä suuremmat nopeudet kuluttavat vielä enemmän energiaa, kun kesällä. Myös rengaspaineiden tarkistaminen säännöllisesti auttaa varmistamaan, että renkaat pyörivät mahdollisimman energiatehokkaasti, mikä parantaa akun toimintasädettä talviolosuhteissa.

BMW-sähköauto on Levin mökin pihassa ilman laturia. Toivottavasti tämä vastaa paremmin toiveitasi. Haluatko vielä jotain muutoksia tai tarkennuksia?

5. Mitä tehdä, jos sähköauto seisoo pihassa monta päivää?

Jos sähköauto seisoo pihassa useita päiviä, erityisesti kylmänä vuodenaikana, on tärkeää huolehtia siitä, että akku pysyy hyvässä kunnossa. Pitkäaikainen seisonta kylmässä ilman huolellista valmistautumista voi vaikuttaa akun suorituskykyyn ja käyttöikään negatiivisesti.

Ensimmäinen askel on pitää akun lataustaso sopivalla tasolla. Yleinen suositus on pitää akku noin 50–80 % varaustasolla, kun auto seisoo pidempiä aikoja käyttämättömänä kylmässä. Kesäisin suositus on 30–50 %. Liian alhainen lataustaso voi johtaa akun syväpurkautumiseen, kun taas täyteen ladattu akku saattaa kärsiä stressistä erityisesti kylmissä olosuhteissa. Tämä tasapaino auttaa varmistamaan, että akku säilyy hyvässä kunnossa ja on käyttövalmis, kun auto otetaan taas käyttöön.

Toinen tärkeä asia on hyödyntää esilämmitystä ennen ajoon lähtöä pitkän seisonta-ajan jälkeen, niin kuin jo aikasemmin mainittiin. Useimmista sähköautoista löytyy esilämmitys, joka käynnistyy ennen lähtöä ja varmistaa, että akku ja matkustamo ovat sopivassa lämpötilassa. Tämä paitsi parantaa ajomukavuutta, myös auttaa akkua toimimaan optimaalisesti heti alusta alkaen. Esilämmitys voi olla erityisen tärkeää, kun auto on seissyt ulkona kylmässä monta päivää, sillä akun lämpötilan nostaminen auttaa latauksen ja ajon tehokkuudessa.

Lisäksi on suositeltavaa tarkkailla akun tilaa ja käyttää tarvittaessa auton älykkäitä ominaisuuksia, kuten etähallintaa, akun valvontaan. Joissakin sähköautoissa on mahdollista seurata akun varaustasoa ja lämpötilaa mobiilisovelluksen avulla, mikä helpottaa pitkien seisonta-aikojen hallintaa. Yleisesti sähköauton pitkäaikainen seisominen kylmässä ei kutienkaan tee hyvää auton akustolle, joten autolla kannattaa ajaa vähintään vikottain, jotta akku säilyy hyvänä.

6. Yhteenveto

Sähköauton käyttö talvella vaatii valmistautumista ja tiettyjen käytäntöjen noudattamista, jotta akku säilyy hyvässä kunnossa ja auton toimintasäde pysyy riittävänä. Talviolosuhteet asettavat akulle monenlaisia haasteita, kuten kapasiteetin laskua, latausongelmia ja lisääntynyttä energiankulutusta. Oikeanlaisilla latausstrategioilla, esilämmityksen hyödyntämisellä ja ennakoivalla ajotavalla voit kuitenkin minimoida nämä haasteet ja varmistaa, että sähköautosi toimii moitteettomasti myös talven kylmimpinä päivinä. Hyödyntämällä näitä vinkkejä ja käytäntöjä varmistat akun toimimisen mahdollisimman pitkään.

On tärkeää huolehtia akun lataustasosta, suojata akku äärimmäisiltä lämpötiloilta ja käyttää auton älykkäitä ominaisuuksia akun suojelemiseksi. Lisäksi sujuva ja ennakoiva ajotapa sekä tehokkaiden lämmitysjärjestelmien hyödyntäminen auttavat säästämään energiaa ja pidentämään akun toimintasädettä. Näiden vinkkien avulla voit nauttia sähköautoilusta myös talvella ilman huolta akun kestämisestä tai toimintasäteen riittävyydestä.

Käyttämällä näitä vinkkejä voit optimoida sähköautosi suorituskyvyn ja varmistaa, että talviajo on mahdollisimman mukavaa ja huolettomampaa. Hivon asiantuntijat ovat valmiita auttamaan sinua kaikissa sähköauton lataukseen ja käyttöön liittyvissä kysymyksissä – ota rohkeasti yhteyttä ja varmista, että olet valmis talven haasteisiin sähköautollasi.