Sähköautojen latausnopeus on yksi keskeisimmistä tekijöistä, joka vaikuttaa sähköautoilun sujuvuuteen ja käyttäjäkokemukseen. Latausnopeuden merkitys korostuu erityisesti arjen käytännön tilanteissa, kuten työmatkoilla ja pitkän matkan ajossa, jolloin nopea ja luotettava lataus voi olla ratkaisevaa. Tässä artikkelissa tarkastelemme, mitkä tekijät vaikuttavat sähköauton latausnopeuteen ja miksi latausnopeus on niin tärkeä osa sähköautoilua.
Yleiskatsaus sähköautojen latauksen tärkeyteen
Yhä useampi suomalainen harkitsee sähköautoa. Luonnollisesti niiden yleistyminen tuo mukanaan tarpeen ymmärtää paremmin latausprosessia ja sen optimointia. Latausnopeuteen vaikuttavat useat tekijät, kuten auton akun kapasiteetti, latauslaitteen teho, sekä käytettävissä oleva sähköverkko. Optimoitu lataus mahdollistaa sujuvan liikkumisen ja vähentää auton lataukseen käytettyä aikaa, mikä voi tehdä hektisestä arjesta joko helpompaa tai vaikeampaa.
Latausnopeuden ymmärtäminen ja optimointi on näin ollen keskeinen osa sähköautoilua, ja se voi merkittävästi parantaa sähköauton omistajan arkea ja ajokokemusta. Perehdymme tässä artikkelissa tarkemmin siihen, mikä vaikuttaa latausnopeuteen ja kuinka sinä voit helpottaa arkeasi optimoimalla latausaikoja.
Latausinfrastruktuuri
Latausnopeuteen vaikuttaa merkittävästi käytettävissä oleva latausinfrastruktuuri. Latausasemien tyyppi, teho, sekä sijainti ovat avainasemassa, kun pyritään maksimoimaan sähköauton käyttöaika ja minimoimaan seisonta-ajat.
Latausasemien tyypit ja tehot
Sähköautojen latausasemien tehot vaihtelevat huomattavasti riippuen siitä, onko kyseessä kotilatausasema vai julkinen latausasema. Latausasemien tehot voidaan jakaa karkeasti kahteen kategoriaan:
- Hidas lataus (AC-lataus): Yleensä kotilatausasemissa käytettävä vaihtovirtaan (AC) perustuva lataus. Tehot vaihtelevat 3,6 kW ja 22 kW välillä, riippuen latausaseman ja sähköjärjestelmän kapasiteetista. Tavallinen kotilatauslaite, kuten esimerkiksi 11 kW:n tehoinen, riittää useimmille sähköautoille yön yli lataamiseen.
- Pikalataus (DC-lataus): Julkisissa latauspisteissä käytettävä tasavirtaan (DC) perustuva lataus, joka mahdollistaa huomattavasti suuremmat tehot, yleensä 50 kW:sta aina 350 kW:iin asti. Pikalataus soveltuu erityisesti pitkille matkoille, missä latausaika halutaan minimoida.
AC- ja DC-latausasemat: mikä ero ja milloin käyttää mitä? Sekä, miksi AC-lataus on ainoa vaihtoehto kotona?
AC-lataus (vaihtovirtalataus) on kotona käytettävä latausmuoto. Sen etuja ovat helppo asennettavuus ja kustannustehokkuus. Kotitalouksien sähköjärjestelmät on yleensä suunniteltu tukemaan AC-latausta, ja se riittää useimpien sähköautojen päivittäisiin tarpeisiin. AC-latauksen teho vaihtelee, mutta tyypillisesti kotilatauksessa käytetään 3,6 kW – 11 kW latausasemia. AC-lataus on ainoa vaihtoehto kotona, koska kotitalouksien sähköjärjestelmät eivät yleensä tue suuritehoista DC-latausta, joka vaatii erityisiä muuntimia ja laitteistoa.
DC-lataus (tasavirtalataus) on nopeampi, mutta kalliimpi vaihtoehto. Se on yleisesti käytössä julkisissa latauspisteissä, kuten huoltoasemilla ja moottoriteiden varrella, missä autoilijat voivat ladata autonsa nopeasti esimerkiksi matkan aikana. DC-latausasemien tehot ovat huomattavasti korkeammat kuin AC-latausasemien, ja ne voivat ladata auton akun täyteen jopa 20-30 minuutissa. DC-latauksen käyttöönotto kotona ei ole yleensä järkevää korkean hinnan ja tarvittavan sähköinfrastruktuurin vuoksi.
Auton teknisten ominaisuuksien vaikutus latausnopeuteen
Sähköautojen latausnopeus ei riipu pelkästään käytettävissä olevasta latausinfrastruktuurista, vaan myös itse auton teknisistä ominaisuuksista. Nämä ominaisuudet määrittävät, kuinka nopeasti auto voi vastaanottaa ja hyödyntää lataustehoa, mikä vaikuttaa suoraan latausaikoihin ja käyttökokemukseen. Esimerkiksi yleisesti voidaan sanoa, että uudemmat autot latautuvat nopeammin kuin vanhemmat.
Akun kapasiteetti ja latauskyky
Akun kapasiteetti, joka mitataan kilowattitunneissa (kWh), on yksi tärkeimmistä tekijöistä, joka vaikuttaa latausnopeuteen. Suurempi akun kapasiteetti mahdollistaa pidemmän ajomatkan yhdellä latauksella, mutta se tarkoittaa myös pidempää latausaikaa, koska suurempi määrä energiaa täytyy siirtää akkuun. Ei pidä kuitenkaan sekoittaa kantamaa ja akun kokoa, koska osa autoista on huomattavasti energiatehokkaampia eli kulkevat pidemmälle vähemmällä määrällä energiaa.
Mitä suurempi kapasiteetti, sitä pidempi latausaika?
Kyllä, yleensä suurempi akun kapasiteetti tarkoittaa pidempää latausaikaa, mutta ei aina. Latausaika riippuu paitsi akun kapasiteetista myös käytetyn latausaseman tehosta ja auton latauskyvystä. Esimerkiksi, jos autossasi on 60 kWh akku ja käytät 11 kW kotilatausasemaa, lataaminen tyhjästä täyteen kestää noin 6 tuntia. Jos taas käytössäsi on tehokas 150 kW DC-pikalatausasema, latausaika voi lyhentyä merkittävästi, vaikkakin suurempien akkujen lataus saattaa silti kestää pidempään korkeammasta lataustehosta huolimatta. Automerkit kuitenkin rajoittavat lataustehoja yleensä noin 60 – 70 % kohdalla merkittävästi suojellakseen akkua. Voit lukea lisää latausnopeuksista täältä.
Auton sisäinen laturi
Toinen keskeinen tekijä latausnopeudessa on auton sisäinen laturi, joka määrää, kuinka paljon tehoa auto pystyy vastaanottamaan ja muuntamaan akkuun sopivaksi. Sisäinen laturi toimii muuntajana, joka muuntaa AC-latauksen DC-muotoon, joka sopii akun varaukseen. Tämä on myös samalla yksi syy, miksi kotilatausasemat asennetaan yleisesti 11kW eikä 22kW. Monien autojen sisäinen laturi kykenee vastaanottamaan AC virtaa vain 11kW.
Sisäisen laturin rooli latausnopeudessa
Auton sisäisen laturin teho määrittelee maksimilataustehon, jonka auto voi hyödyntää. Esimerkiksi, jos autosi sisäinen laturi on 7,2 kW, se ei pysty hyödyntämään täysimääräisesti tehokkaampia AC-latausasemia, vaikka latausasema pystyisi tarjoamaan enemmän tehoa. Tällöin latausnopeus rajoittuu sisäisen laturin kapasiteetin mukaan.
Joissakin autoissa on mahdollista valita erilaisia sisäisiä latureita ostohetkellä, mikä voi olla hyödyllistä, jos haluat hyödyntää nopeampia AC-latausvaihtoehtoja. Esimerkiksi, jos tiedät käyttäväsi usein 22 kW AC-latausasemaa, kannattaa valita auto, jossa on 11 kW tai suurempi sisäinen laturi.
Auton tekniset ominaisuudet, kuten akun kapasiteetti ja sisäisen laturin teho, ovat ratkaisevia tekijöitä latausnopeuden kannalta. Ymmärtämällä nämä ominaisuudet voit optimoida latauskokemuksesi ja tehdä tietoisempia päätöksiä sähköauton hankinnan ja latausasemien käytön suhteen. Tämä ei ainoastaan paranna käyttökokemustasi, vaan myös maksimoi sähköautosi käytännöllisyyden ja tehokkuuden arjessa.
Sääolosuhteet ja ympäristötekijät
Sääolosuhteet ja ympäristötekijät ovat merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat sähköauton latausnopeuteen ja akun suorituskykyyn. Lämpötilan vaihtelut voivat vaikuttaa merkittävästi latausprosessiin ja akun kestävyyteen, joten niiden huomioiminen on olennaista sähköautoilun sujuvuuden kannalta. Suomessa lataaminen ja sen nopeus vaihtelee käytännössä vuodenajan mukaan.
Lämpötilan vaikutus
Lämpötilalla on suora vaikutus sekä latausnopeuteen että akun suorituskykyyn. Sekä kylmä että kuuma sää voivat hidastaa latausprosessia ja heikentää akun tehokkuutta.
Kuinka kylmä tai kuuma sää vaikuttaa lataukseen?
- Kylmä sää: Alhaisissa lämpötiloissa akun kemialliset reaktiot hidastuvat, mikä heikentää akun kykyä vastaanottaa ja varastoida energiaa tehokkaasti. Tämä johtaa pidempiin latausaikoihin ja voi myös tilapäisesti ns. vähentää akun kapasiteettia. Monissa sähköautoissa onkin järjestelmiä, jotka lämmittävät akkua ennen latauksen aloittamista, mutta tämä prosessi vie aikaa ja energiaa. Kuitenkin, jos tämmöinen ominaisuus löytyy autosta, sitä kannattaa hyödyntää, koska se nopeuttaa itse lataamista.
- Kuuma sää: Korkeat lämpötilat voivat myös vaikuttaa negatiivisesti lataukseen. Ylikuumeneminen voi aiheuttaa akun suojausmekanismien aktivoitumisen, mikä rajoittaa lataustehoa ja pidentää latausaikaa. Lisäksi jatkuva altistuminen korkeille lämpötiloille voi lyhentää akun elinikää. Tätä ongelmaa on harvoin Suomessa mutta kuumina kesäpäivinä tai urheilullisen ajon päätyttyä akku voi olla kuuma, mikä ei pitkässä juoksussa tee hyvää akustolle. Niinkuin polttomoottoreillekin, niin akustollekin kuumuus on pahin vastus.
Akun lämpötilanhallinta
Akun lämpötilan säätely on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa sekä latausnopeuteen että akun elinikään. Hyvin suunniteltu lämpötilanhallintajärjestelmä auttaa optimoimaan latausprosessin ja varmistamaan, että akku toimii parhaalla mahdollisella tavalla eri sääolosuhteissa.
Akun lämpötilan säätelyn tärkeys latauksen optimoinnissa
Akun lämpötilanhallintajärjestelmät pitävät akun lämpötilan optimaalisella tasolla latauksen aikana. Tämä järjestelmä voi sisältää sekä jäähdytys- että lämmityskomponentteja, jotka aktivoituvat tarpeen mukaan.
- Lämmitys: Kylmissä olosuhteissa akun lämmitysjärjestelmä varmistaa, että akku saavuttaa optimaalisen lämpötilan ennen latauksen aloittamista. Tämä voi merkittävästi nopeuttaa latausprosessia ja parantaa akun suorituskykyä kylmissä olosuhteissa.
- Jäähdytys: Kuumissa olosuhteissa jäähdytysjärjestelmä estää akun ylikuumenemisen, mikä auttaa ylläpitämään tasaisen latausnopeuden ja suojaa akkua pitkäaikaisilta vaurioilta. Jäähdytysjärjestelmät voivat sisältää nestejäähdytyksen tai ilmanjäähdytyksen, ja ne on suunniteltu aktivoitumaan automaattisesti, kun akku alkaa lämmetä liikaa. Usein tämä vie tehoja, joko moottorista tai latauksesta hetkellisesti.
Optimaalinen lämpötilanhallinta parantaa latausnopeutta, pidentää akun elinikää ja varmistaa, että sähköauto toimii luotettavasti kaikissa sääolosuhteissa. Tämä tekee sähköautoilusta entistä käytännöllisempää ja mukavampaa, riippumatta ympäristötekijöistä.
Yhteenvetona voidaan todeta, että sääolosuhteet ja ympäristötekijät ovat tärkeitä huomioida sähköauton latauksessa. Vaikka emme pysty lämpötilaa vaihtamamaankaan kannattaa se huomioida varsinkin, kun tarvitaan nopeaa latausta. Talvella akuston lämpötilaan pystyy vaikuttamaan esimerkiksi nopeammilla kiihdytyksillä, jolloin sen luovuttama virta lämmittää akustoa. Tehokkainta on kuitenkin hyödyntää akun esilämmitystä, jos semmoinen löytyy.
Latauksen hallinta ja optimointi
Sähköauton latauksen hallinta ja optimointi ovat olennaisia tekijöitä, jotka vaikuttavat arjen sujuvuuteen ja käyttökustannuksiin. Lataustottumusten ja ajankäytön optimointi voi säästää aikaa ja rahaa sekä pidentää akun elinikää. Tässä osiossa käsitellään, milloin on paras aika ladata autoa ja annetaan vinkkejä latauksen optimointiin.
Milloin on paras aika ladata autoa?
- Yöaikaan lataaminen: Yleisesti paras aika ladata sähköautoa on yöllä, kun sähkön hinta on alhaisempi ja sähköverkon kuormitus on pienempi. Pörssisähkö tekee yöaikaan lataamisesta kustannustehokkaampaa. Yölataaminen on myös kätevää, sillä auto on aina valmis käyttöön aamulla.
- Työpaikalla lataaminen: Jos työpaikallasi on latausmahdollisuus, tämä voi olla hyvä aika ladata autoa. Tämä voi olla erityisen kätevää, jos kotona ei ole mahdollista asentaa latausasemaa tai jos tarvitset lisäkapasiteettia pitkän työmatkan vuoksi.
- Vältä ruuhka-aikoja: Jos käytät julkisia latausasemia, vältä lataamista ruuhka-aikoina, kuten työmatkaliikenteen aikana aamulla ja iltapäivällä. Tällöin latausasemilla voi olla enemmän käyttäjiä, mikä voi johtaa pidempiin odotusaikoihin.
Latauksen optimointistrategiat
Latauksen optimointi vaatii hieman suunnittelua ja oikeiden strategioiden käyttöönottoa. Tässä muutamia vinkkejä, jotka auttavat tekemään latausprosessista nopeamman ja tehokkaamman:
Vinkkejä nopeampaan ja tehokkaampaan lataukseen
- Käytä ajastintoimintoja: Monet sähköautot ja kotilatausasemat mahdollistavat latauksen ajastamisen. Voit ajastaa latauksen alkamaan silloin, kun sähkön hinta on alhaisin tai kun latausasemalla on vähiten ruuhkaa.
- Hyödynnä pikalatausasemia: Kun tarvitset nopeaa latausta, käytä DC-pikalatausasemia. Näillä asemilla lataus on huomattavasti nopeampaa kuin AC-latausasemilla, mikä on hyödyllistä pitkien matkojen tai kiireisten aikataulujen yhteydessä.
- Tarkista latauskaapelit ja -laitteet: Varmista, että latauskaapelit ja -laitteet ovat hyvässä kunnossa ja oikeanlaiset autosi latauskykyyn nähden. Vialliset tai yhteensopimattomat kaapelit voivat hidastaa latausta ja aiheuttaa turvallisuusriskejä. Esimerkiksi type 2 latauskaapeleita on monia erilaisia, joten varmista, että kaapeli tukee maksimaalista latausnopeutta.
- Seuraa akun lämpötilaa: Optimaalinen akun lämpötila parantaa latausnopeutta. Vältä lataamista, kun akku on hyvin kylmä tai kuuma. Jos mahdollista, esilämmitä tai jäähdytä akkua ennen latauksen aloittamista.
- Pidä akku optimaalisessa lataustilassa: Vältä akun jatkuvaa lataamista täyteen tai tyhjentämistä kokonaan. Parhaat käytännöt suosittelevat pitämään akun varauksen 20-80 % välillä, mikä auttaa pidentämään akun elinikää ja ylläpitämään latausnopeutta.
- Käytä älykkäitä latausjärjestelmiä: Älylatausjärjestelmät voivat optimoida latausprosessia automaattisesti, perustuen sähkön hintaan, verkon kuormitukseen ja omiin lataustarpeisiisi. Tällaiset järjestelmät voivat auttaa vähentämään kustannuksia ja parantamaan latauskokemusta.
- Suunnittele matkat etukäteen: Jos tiedät, että tarvitset latausta pitkän matkan aikana, suunnittele pysähdyspaikat etukäteen. Käytä mobiilisovelluksia löytääksesi lähimmät ja nopeimmat latausasemat reitilläsi. Useissa autoissa tämä toiminto on sisäänrakennettu auton anvigointi järjestelmään, mikä helpottaa suunnittelua.
Optimoimalla latausprosessi voit parantaa sähköautoilun käytännöllisyyttä ja tehokkuutta. Nämä vinkit auttavat sinua hyödyntämään sähköauton latausmahdollisuudet parhaalla mahdollisella tavalla, mikä tekee sähköautoilusta sujuvampaa ja nautinnollisempaa.
Teknologian kehitys ja tulevaisuuden näkymät
Sähköautojen latausteknologia kehittyy jatkuvasti, ja uusien innovaatioiden myötä latausprosessista tulee entistä nopeampaa, tehokkaampaa ja käyttäjäystävällisempää. Tässä osiossa tarkastelemme uusimpia kehityssuuntia latausteknologiassa, kuten langatonta latausta ja entistäkin nopeampia suurteholatureita, sekä tulevaisuuden trendejä, jotka muokkaavat sähköautoilua.
Uudet innovaatiot latausteknologiassa
Teknologian nopea kehitys tuo mukanaan uusia ja jännittäviä tapoja ladata sähköautoja. Nämä innovaatiot tekevät lataamisesta entistä mukavampaa ja nopeampaa.
Langaton lataus ja ultranopeat laturit
- Langaton lataus: Langaton lataus on yksi mielenkiintoisimmista kehityksistä sähköautojen latausteknologiassa. Tämä teknologia mahdollistaa auton lataamisen ilman fyysisiä kaapeleita, käyttämällä induktiivista latausta. Langaton lataus on erityisen kätevä kotona ja työpaikoilla, sillä auto tarvitsee vain pysäköidä latausalustan päälle. Vaikka langaton lataus ei vielä ole yhtä nopeaa kuin kaapelilataus, sen mukavuus ja helppokäyttöisyys tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon tulevaisuudessa. Kiinassa on tällä hetkellä kokeilussa jo langattomasti lataava moottoritie, joka lataa autoja jo suoraa ajossa.
- Superopeat laturit: Supernopeat laturit, jotka tarjoavat jopa 350 kW tai enemmän, voivat ladata auton akun merkittävästi nopeammin kuin perinteiset pikalaturit. Nämä laturit vähentävät latausaikaa murto-osaan, mahdollistaen esimerkiksi 300 km ajomatkan lataamisen alle 15 minuutissa. Tämä tekee pitkistä matkoista sähköautolla huomattavasti käytännöllisempiä ja voi poistaa yhden suurimmista esteistä sähköautojen laajamittaiselle käyttöönotolle. Tämän käyttöönotosta ei kuitenkaan ole vielä varmuutta, koska moni tämän hetken autoista ei kykene lataamaan edes 350 kW. Todellisuudessa suuremmat ongelmat eivät ole latausasemien nopeus vaan niiden toimivuus ja käytettävyys, kun useampi käyttäjä on lataamassa samaan aikaan.
Tulevaisuuden trendit ja niiden vaikutukset
Teknologian kehityksen myötä latausnopeudet tulevat kasvamaan ja latausinfrastruktuuri paranee, mikä tekee sähköautoilusta entistä houkuttelevamman vaihtoehdon yhä useammalle autoilijalle.
Kuinka latausnopeudet kehittyvät tulevaisuudessa?
- Akun teknologian parantuminen: Uudet akkuteknologiat, kuten solid-state-akut, lupaavat parantaa latausnopeuksia ja akun kapasiteettia merkittävästi. Nämä akut voivat ladata nopeammin ja kestää pidempään, mikä parantaa sähköautojen käytettävyyttä ja vähentää latausaikoja. Ja ei se ei tarkoita, että akkujen koko varsinaisesti kasvaisi, koska nämä akut kykenevät säilyttämään enemmän energiaa suhteessa niiden kokoon.
- Integroidut energianhallintajärjestelmät: Sähköautojen lataus tulee yhä enemmän osaksi laajempaa energianhallintajärjestelmää, jossa autot voivat toimia energian varastointiyksikköinä ja jakaa ylimääräisen energian takaisin sähköverkkoon tai kotitalouteen. Tämä voi tasoittaa verkon kuormitusta ja hyödyntää uusiutuvaa energiaa tehokkaammin.
- Laajempi latausverkosto: Julkisten latausasemien verkosto laajenee jatkuvasti, ja yhä useammat latausasemat tarjoavat nopeampaa 350 kW latausta. Tämä parantaa latausmahdollisuuksia erityisesti pitkien matkojen aikana ja tekee sähköautoilusta käytännöllisempää myös harvaan asutuilla alueilla.
Teknologian kehittyessä latausnopeudet paranevat jatkuvasti, mikä tekee sähköautoilusta entistä houkuttelevamman vaihtoehdon. Uudet innovaatiot, kuten langaton lataus ja supernopeat laturit, parantavat käyttökokemusta ja vähentävät latausaikoja merkittävästi. Tulevaisuudessa voimme odottaa, että latausprosessista tulee entistä integroidumpi osa päivittäistä elämää, mikä tekee sähköautoilusta helppoa ja vaivatonta kaikissa olosuhteissa.
Yhteenveto
Latausnopeus on kriittinen tekijä sähköautoilun sujuvuuden ja käytännöllisyyden kannalta. Artikkelissa käsittelimme monia tekijöitä, jotka vaikuttavat latausnopeuteen ja niiden merkitystä sähköautoilijoille.
- Latausinfrastruktuuri: Latausasemien tyypit ja tehot määrittävät, kuinka nopeasti sähköautoa voidaan ladata. AC-lataus on yleisin kotona käytettävä latausmuoto, kun taas DC-pikalataus soveltuu parhaiten julkisiin latauspisteisiin. Latausverkoston kattavuus ja latausasemien saatavuus ovat avainasemassa sähköautoilun käytännöllisyyden varmistamisessa.
- Auton tekniset ominaisuudet: Akun kapasiteetti ja auton sisäinen laturi vaikuttavat suoraan latausnopeuteen. Suurempi akun kapasiteetti voi mahdollistaa pidemmän ajomatkan, mutta vaatii myös pidemmän latausajan. Auton sisäinen laturi määrittää, kuinka paljon tehoa auto pystyy vastaanottamaan, ja sen optimointi on tärkeää tehokkaan latauksen kannalta.
- Sääolosuhteet ja ympäristötekijät: Lämpötilan vaihtelut voivat hidastaa latausprosessia ja heikentää akun suorituskykyä. Akun lämpötilanhallintajärjestelmä on keskeinen tekijä, joka varmistaa akun toiminnan optimaalisesti kaikissa sääolosuhteissa.
- Latauksen hallinta ja optimointi: Oikeiden lataustottumusten ja ajankäytön optimointi voi säästää aikaa ja rahaa. Yöaikaan lataaminen, ajastintoimintojen käyttö, pikalatausasemien hyödyntäminen ja älykkäät latausjärjestelmät ovat kaikki tehokkaita keinoja parantaa latauskokemusta.
- Teknologian kehitys ja tulevaisuuden näkymät: Uudet innovaatiot, kuten langaton lataus ja ultranopeat laturit, parantavat latausprosessia ja vähentävät latausaikoja merkittävästi. Tulevaisuuden älykkäät latausjärjestelmät ja integroidut energianhallintajärjestelmät tekevät latauksesta entistä tehokkaampaa ja käyttäjäystävällisempää.
Latausnopeuden merkitys sähköautoilun yleistymiselle
Latausnopeus on keskeinen tekijä, joka vaikuttaa sähköautoilun yleistymiseen. Nopea ja tehokas lataus tekee sähköautoilusta käytännöllisempää ja houkuttelevampaa, poistaen yhden suurimmista esteistä sähköautojen laajamittaiselle käyttöönotolle. Teknologian kehitys ja parantunut latausinfrastruktuuri mahdollistavat entistä sujuvamman ja käyttäjäystävällisemmän sähköautoilun, mikä edesauttaa kestävää liikkumista ja vähentää liikenteen päästöjä. Sähköautojen yleistyessä on tärkeää jatkaa investointeja latausverkostoon ja kehittää uusia teknologioita, jotka parantavat latausnopeutta ja -käytettävyyttä kaikille käyttäjille. Paras tapa helpottaa sähköautoilua ja tehdä arjesta vaivatonta on hankkia sähköauton kotilatausasema.